Нове у законодавстві України про громадські об’єднання

З 01 січня 2013 року вступив в дію новий Закон України «Про громадські об'єднання» (далі – Закон),  який став основним актом, що визначає правові та організаційні засади реалізації права на свободу об'єднання. Вступ в дію Закону приніс значні зміни в регулювання діяльності об'єднань громадян, які проявляються в розширенні обсягу повноважень об'єднань, а також спрощення реєстраційних процедур. Даний Закон запровадив нові підходи до створення та реєстрації громадського об’єднання.

Відповідно до Закону України "Про об'єднання громадян" об'єднання створювалися для захисту прав та інтересів тільки своїх членів, що було прямо прописано у визначенні об'єднання громадян. Зараз Закон України «Про громадські об’єднання» передбачає нове визначення: "Громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення і захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів", тобто громадські об'єднання отримують право захищати інтереси не тільки своїх членів, але й необмеженого кола осіб.

Істотних змін торкнулося і засновників та учасників громадських об'єднань, якими зараз можуть бути не тільки фізичні особи, але і юридичні особи приватного права.  Закон розділив громадські об'єднання на дві організаційно-правові форми:

- громадська організація (засновниками і членами можуть бути тільки фізичні особи);

- громадська спілка (засновниками можуть бути лише юридичні особи приватного права, членами - юридичні та фізичні особи).

Кількість засновників громадського об'єднання не може бути менше двох осіб.

Закон скасовує обмеження щодо поділу громадських об’єднань за територіальною ознакою, тобто на всеукраїнські, міжнародні та місцеві, що надає можливість громадським об’єднанням діяти на всій території України. Будь-яка громадська організація, відповідно до Закону, може підтвердити статус «всеукраїнська» за умови наявності територіальних підрозділів у більшості регіонів України або відмовитись від нього.

Новий Закон розширив права громадських організацій і деталізував їх. Зокрема, вже до існуючих прав додано право громадських об’єднань зі статусом юридичної особи здійснювати підприємницьку діяльність не тільки через створені ним підприємства та установи, а й безпосередньо, якщо така діяльність відповідає меті громадського об’єднання та сприяє її досягненню. Але слід зауважити, що громадські об’єднання є непідприємницькими товариствами, основною метою яких не є одержання прибутку. Також встановлено право громадських об’єднань на фінансову допомогу за рахунок коштів державного бюджету України, місцевих бюджетів.

Не менш важливі зміни торкнулися і порядку реєстрації громадських об’єднань:

- реєстрація громадських об’єднань здійснюється безкоштовно, плата стягується тільки за внесення змін до статуту, видачу дубліката оригіналу свідоцтва про реєстрацію або статуту громадського об’єднання;

- для реєстрації громадського об'єднання керівник або особа (особи), яка має право представляти громадські об'єднання для здійснення реєстраційних дій, протягом 60 днів з дня утворення громадського об'єднання подають до уповноваженого органу з питань реєстрації за місцезнаходженням громадського об'єднання заяву за відповідною формою. У разі не подання (ненадсилання) документів для реєстрації громадського об'єднання протягом 60 днів з дня утворення, таке громадське об'єднання не вважається утвореним;

- реєстрацію громадського об’єднання здійснює уповноважений орган з питань реєстрації, за місцезнаходженням громадського об'єднання;

- чітко передбачені усі вимоги до протоколу установчих зборів, та які відомості протокол має містити. Зрівнявши із старим Законом України “Про об’єднання громадян” усі вимоги до протоколу чітко не були визначенні;

- на підставі поданих документів уповноважений орган з питань реєстрації протягом семи робочих днів з дня їх отримання приймає рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації громадського об'єднання, про направлення документів на доопрацювання чи про залишення документів без розгляду по суті;

- скасовано контроль органів уповноважених з питань реєстрації, щодо дотримання громадськими об¢єднаннями здійснення діяльності, відповідно до положень своїх  статутів.

Підсумовуючи вищенаведені зміни у законодавстві про громадські об’єднання, можна говорити про вдосконалення нормативно-правового регулювання створення та діяльності громадських організацій в Україні, що є позитивним кроком на шляху до розвитку громадянського суспільства в нашій державі.

Провідний спеціаліст реєстраційної служби

Рахівського районного управління юстиції                               Г.М.Фіріщак

Остання зміна сторінки: 21-02-2013 13:25